Wortel- en aardappelfrietjes uit de oven met fetaroom

16-01-2019

Frietjes mogen natuurlijk tijdens het FODMAP-dieet, maar dat betekent niet dat ze daarom gezond zijn. Ook is het zo dat de grote hoeveelheid vet die we in frietjes vinden kunnen zorgen voor problemen met onze darmen. Terwijl we dit koste wat het kost willen beperken. Daarom dat we een alternatief maken in de oven.

We kiezen nog steeds voor de traditionele aardappelfrietjes, maar vullen dit ook aan met zelfgemaakte wortelfrietjes. Doordat we er wortel aan toevoegen, vergroten we onze portie groenten en zorgen we er ook voor dat we niet teveel koolhydraten in 1 keer eten. Als ik zelf frietjes eet, dan heb ik graag iets om in te doppen. Traditioneel denken we dan aan mayonaise, maar we hebben hier ook een alternatief voor ontwikkeld, namelijk fetaroom. 

De fetaroom is heerlijk om je frietjes in te doppen, maar daarnaast ook gewoon om te gebruiken als een dressing of sausje bij andere gerechten. Ik eet het in de zomer alvast graag bij een slaatje.

Benieuwd naar hoe we al deze lekkernijen hebben gemaakt? Dan kan je hier de receptjes vinden, veel kookplezier!

Ingrediënten:

Voor de frietjes:

  • 1 grote aardappel
  • 1 grote wortel of 2 kleine wortelen

Voor de fetaroom:

  • 85g feta
  • 125g lactose- of zuivelvrije yoghurt
  • Het sap van 1/2de citroen
  • 1 tl oregano

Voor de afwerking:

  • Een handje rucola

Bereidingswijze:

We beginnen eerst met de frietjes:

  1. Verwarm de oven voor op 180°C.
  2. Snijd de aardappel en de wortelen in frietvorm
  3. Doe ze allen in een braadslede (zorg ervoor dat ze elkaar niet bedekken, 1 laag dus), kruid met peper, zout en verse tijm en giet er 1 eetlepel olijfolie over en meng goed.
  4. Plaats in de oven gedurende 40 minuten.
  5. Prik na 30 minuten af en toe om te controleren of de frietjes gaar zijn.

Terwijl dat de frietjes in de oven zitten, beginnen we aan de fetaroom. Je kan deze ook eerst maken om dan bewaren in de koelkast. Dit receptje is echt easy-peasy!

  1. Doe de feta, de yoghurt, het citroensap, en de oregano in een kom en meng. Breng op smaak met peper & zout.

Dien de frietjes op met een toefje fetaroom en werk af met de rucola. Je kan dit zo opeten, maar je kan het ook serveren bij een slaatje, een stukje vlees zoals kip of een biefstuk. Na dit op de blog te zetten, krijg ik er weer volledig zin in en ga ik deze straks nog eens klaar maken. Njam!

SMAKELIJK!