Verloren brood

10-04-2019

Er gaat niets boven een heerlijk uitgebreid ontbijt met een goede tas koffie. Ik hou er dan ook van om gedurende het weekend of in dit geval, de vakantie, net wat meer tijd te spenderen aan het ontbijt. 

Bij het volgen van het FODMAP-arm dieet stootte ik vaak op hetzelfde probleem: de niet zo aangename textuur van glutenvrij brood. Ik ging dan ook op zoek naar manieren om de textuur van dit brood te verbeteren. 

Gluten geven structuur aan je brood, ze zijn eigenlijk de lijm die het brood samen houdt. Haal je dus de gluten weg, dan verander je de textuur. 

Eén tip die ik je al zeker kan meegeven wanneer het snel moet gaan: steek je glutenvrij brood in de broodrooster! Door het roosteren van het brood veranderen de smaak en de textuur volledig.

Wanneer je echter wat meer tijd hebt, kan je er ook wentelteefjes van maken. Ook dit veranderd de smaak en textuur en je merkt nog amper dat je glutenvrij brood aan het eten bent! 

Verloren brood (voor 1 persoon)

Ingrediënten

  • 2 eieren
  • 20cl lactosevrije melk
  • FODMAP-arm brood (ik gebruikte het glutenvrije multigranenbrood van Delhaize)
  • Vers FODMAP-arm fruit naar keuze
  • Limoenzeste

Bereidingswijze

  1. Klop de eieren los met de lactosevrije melk.
  2. Doe wat boter, zonnebloem- of arachideolie in een pan. Week de sneetjes brood in het eimengsel en bak ze langs beide kanten goudbruin.
  3. Schik de wentelteefjes op een bord en schep het fruit erover.
  4. Werk af met vers geraspte limoenzeste.

Smakelijk!

Saskia (stagiaire)