Taco's met kip en yoghurtdressing

04-02-2020

Taco's kan je werkelijk met alles vullen. Heb je nog wat restjes in de koelkast? Plaats enkele taco's in de oven zodat ze lekker krokant worden en vul ze met wat je maar kan vinden. Zelf had ik nog wat kip en groentjes en zie hier dit heerlijke en gezonde receptje.

Gebruik het groene deel van lente-uitjes om je gerechten op smaak te brengen. 

Lente-uitjes zijn een ideale smaakmaker gedurende het FODMAP-arme dieet als alternatief voor look en ajuin. Wees wel steeds aandachtig dat je enkel het groene gedeelte gebruikt van de lente-ui, want het witte deel is een bron van fructanen. Een leuke tip om niet steeds opnieuw de helft van je lente-uitjes te moeten weggooien: plaats het witte deel van de lente-ui in een kommetje met water en het groene gedeelte groeit steeds weer terug. 

Daarnaast nog een laatste klein aandachtspuntje bij dit recept: lees steeds goed de verpakking van de kruiden die je gebruikt. Zo moet je voorzichtig zijn met kippenkruiden, omdat deze vaak look en ajuin bevatten. Zelf heb ik nog geen FODMAP-arme kippenkruiden gevonden, maar moest je toch een merk vinden dat FODMAP-proof is, laat het ons zeker weten!

Taco's met kip en yoghurtdressing (2 personen)

Ingrediƫnten

  • 4 maistaco's (ik gebruikte de Santa Maria Taco's van Delhaize)
  • 200g kipfilet
  • 1/2 komkommer
  • 2 wortels
  • Enkele blaadjes sla of verse spinazie
  • 10 etl lactosevrije yoghurt
  • 4 etl light mayonaise
  • Het groene deel van lente-ui
  • Paprikapoeder, peper & zout

Bereidingswijze

  1. Lees de verpakking van de taco's voor de bereidingswijze. Normaal moet je ze even opwarmen in een voorverwarmde oven om ze goed krokant te maken. 
  2. Snijd de kip in blokjes. Kruid ze vervolgens met peper, zout en paprikakruiden. 
  3. Doe een eetlepel olijfolie in een pan en bak de kippenblokjes mooi bruin. 
  4. Rasp de wortelen en snijd de komkommer in fijne reepjes.
  5. Meng de mayonaise, yoghurt en fijngesnipperde lente-ui (enkel het groen) en kruid af met paprikapoeder, peper en zout.
  6. Vul de taco's met de sla (of verse spinazie), wortelen, komkommer en gebakken kip. Werk af met de yoghurtdressing.

Smakelijk! 

Saskia (stagiaire)