Rabarberlimonade

06-05-2019

Een jaartje geleden heeft Lotte voor een workshop zomerse dranken deze rabarberlimonade gemaakt en hij was overheerlijk! Hij staat reeds op onze blog the Healthy Foodies, maar omdat hij volledig FODMAP-proof is en het nu volop het seizoen van rabarber is, wou ik hem graag ook met jullie delen. 

Binnen het FODMAP-dieet wordt steeds aangeraden maximaal 100ml fruitsap te drinken per keer. Dit omdat de hoeveelheid fruit, en dus fructose, in 1 glas sap veel groter is dan wanneer je gewoon zo een stuk fruit zou eten. Echter, doordat deze rabarberlimonade werd gemaakt met een grote hoeveelheid water, mag je zeker meer drinken. Al zou ik het wel nog steeds beperken tot een 200ml per keer, zodat je zeker geen klachten krijgt. 

Rabarberlimonade

Ingrediƫnten

  • 2 stengels rabarber
  • zoetstof ter vervanging van 100g suiker (ik heb 50g Tagatesse gebruikt)
  • 1,5l water
  • zeste van 1 citroen

Bereidingswijze

  1. Was de rabarber en snijd in kleine stukjes.
  2. Breng het water met de rabarber, de zoetstof en de zeste van citroen aan de kook. Laat 20 minuten pruttelen.
  3. Zeef het mengsel en laat afkoelen.
  4. Plaats in de koelkast voor ongeveer 30 minuten.
  5. Serveer koel, eventueel met enkele ijsblokjes

Geniet er van!

Saskia (stagiaire)