Pizza met verse tomaat, courgette en aubergine

23-05-2019

Gisteren had ik wat vrienden over de vloer en dus besloot ik pizza te maken. Zelf vind ik dit een heel leuke en gezellige bezigheid, omdat je met zen allen gewoon rond tafel kan zitten en samen pizza's kan beleggen. Het gemakkelijkste aan pizza's is dat iedereen gewoon zelf kan kiezen wat hij of zij graag heeft. Daarenboven ben ik de enige die FODMAP volgt in mijn vriendengroep en dus kon ik mijn pizza volledig FODMAP-vriendelijk maken, terwijl de anderen zich konden uitleven met ingrediënten die niet binnen het dieet vallen. 

Ik koos bij het maken van deze pizza voor de beperkt toegelaten groente courgette. Het is dus wel belangrijk, dat wanneer je dit receptje maakt, je maximaal 65g courgette gebruikt om je pizza te beleggen. 

Pizza met verse tomaat, courgette en aubergine

Ingrediënten

  • Alle ingrediënten voor het basisrecept pizzadeeg (of een FODMAP-arme pizzabodem uit de winkel, zoals deze van Schär)
  • Tomatenpassata
  • 65g courgette
  • 1/2 kleine aubergine
  • 1/2 grote tomaat 
  • Geraspte kaas of mozzarella (koolhydraten <1g) 

Bereidingswijze 

  1. Maak het pizzadeeg zoals in het basisrecept
  2. Verwarm de oven voor op 220°C. 
  3. Doe wat van de tomatenpassata in een kom en kruid dit met peper, zout, paprikapoeder en gedroogde basilicum. Laat staan voor 5 minuten, zodat de smaak van de kruiden in de tomatensaus kan trekken.
  4. Snijd de courgette, aubergine en tomaat in schijfjes. Indien gewenst kan je de courgette en aubergine even in een pan aanbakken in wat olijfolie, dit geeft wat extra smaak.
  5. Bestrijk de pizza eerst met de gekruide tomatensaus en strooi hier de geraspte kaas over of beleg met sneetjes mozzarella (hoeveelheid naar wens). 
  6. Beleg de pizza vervolgens met de schijfjes aubergine, courgette en tomaat. 
  7. Kruid tot slot af met gedroogde oregano. 
  8. Wanneer de pizza belegd is, plaats hem dan gedurende 10 minuten in de voorverwarmde oven. 

Smakelijk!

Saskia (stagiaire)