Krokante kip gember en wokgroenten

19-04-2019

Lotte had enkele weken geleden dit receptje gemaakt op de praktijk, en ik vond het echt heerlijk! Ik wou het dan ook graag met jullie delen en tonen hoe eenvoudig het eigenlijk is om bestaande receptjes FODMAP-proof te maken. 

Je kan het originele recept vinden op onze andere blog www.thehealthyfoodies.be.  De aanpassingen die ik heb doorgevoerd zijn echt super eenvoudig. Zo heb ik glutenvrij brood gebruikt voor het maken van het paneermeel en heb ik het teentje knoflook niet geraspt, maar er knoflookolie van gemaakt. Door de knoflook even te bakken in olijfolie, transfereer je de knoflooksmaak naar de olie, maar niet de fructanen! 

Nog een laatste aandachtspuntje: cayennepeper behoort niet tot de FODMAP's, maar pikante kruiden kunnen wel darmprikkelend werken. Indien je van jezelf weet dat je niet zo goed tegen pikant kan, laat dan gerust de cayennepeper achterwege. 

Krokante kip met wokgroenten (1 portie)

Ingrediënten 

  • 1 kipfilet (150g)
  • 3 eetlepels zelfgemaakt meergranen paneermeel (ik gebruikte het glutenvrije meergranenbrood van Delhaize)
  • Kruiden: peper, zout, paprikapoeder, cayennepeper
  • 1 cm gember
  • 1 teentje knoflook
  • 1 ei
  • Wokgroenten: 1 wortel, 1 rode paprika, 100g sojascheuten

Bereidingswijze

  1. Schil de gember en rasp deze fijn. 
  2. Snijd het teentje knoflook doormidden, warm een eetlepel olijfolie in een pan en bak de knoflook in de olijfolie. Haal het teentje knoflook uit de olie voor deze begint te bruinen. 
  3. Doe de gember en de knoflookolie (zonder het teentje!) in een kommetje en voeg het paneermeel en de kruiden toe. Zorg dat je voldoende kruiden toevoegt (proef ervan). Indien je niet zo goed tegen pikant kan (dit kan ook darmprikkelend werken), kan je de cayennepeper achterwege laten. 
  4. Meng alles goed onder elkaar.
  5. Snijd de kip in reepjes, zorg ervoor dat deze niet te dun gesneden zijn.
  6. Kluts het eitje los in een kommetje.
  7. Dop een kippenreepje in het ei en haal deze dan door het paneermeel. Leg het kippenreepje op een met bakpapier bedekte bakplaat.
  8. Herhaal dit met alle kippenreepjes.
  9. Bak de kippenreepjes gedurende 10 minuten in een voorverwarmde oven op 180°C. Afhankelijk van de dikte van je reepjes kan het zijn dat dit langer of korter moet.
  10. Schil ondertussen de wortel en snijd deze in fijne reepjes. Snijd dan ook de rode paprika in fijne reepjes
  11. Wok de groenten beetgaar in een eetlepel olijfolie en kruid naar eigen smaak.
  12. Serveer eventueel met wat lactosevrije yoghurt gemengd met fijngesneden bieslook, peper en zout als dipsausje. 

Geniet ervan!

Saskia (stagiaire)